woensdag 3 december 2014

Omdat het niet altijd kleertjes moeten zijn....








Aangezien het buiten echt wel te koud aan't worden is om kampen te bouwen
( de zware verkoudheden van de afgelopen weken in acht genomen)
...besloot ik om een indoor-tipi te maken.
Eigenlijk is dit een heel gemakkelijk project!


HOE DEED IK HET?

Vier driehoeken met stompe punt knippen...
( mijne zijn 106cm als basis.....170cm loodrecht naar boven...en 11cm aan de stompe punt)
Vier repen stof knippen die rond je stokken passen ( + naadwaarde uiteraard!),
deze mogen iets korter zijn dan de lengte van de schuine zijde van een driehoek.
Zoom de bovenkant van elke reep om
Stik de onderzijde van elke reep met de goede kant opeen en stik zo'n driehoekske
(...om een afgeronde vorm te krijgen voor de stok) plooi terug .
Knip één driehoek in drie stukken en werk deze af/stik terug aan elkaar zoals beschreven onder foto1
Neem nu telkens twee driehoeken met de verkeerde kanten opeen,
en plooi daar telkens een dubbelgevouwen reep stof tussen 
( onderkant van de reep 0,5cm boven de onderkant van de driehoeken)
Stik vast op persvoetbreedte
Plooi nu de driehoeken met de goede kanten op elkaar
( tunnel voor de stok ligt dan aan de andere zijde)
....en stik door op 1cm ( Engelse naad dus)
Doe dit hetzelfde voor de vier zijden.
(De stok-tunnels aan weerszijden van de opening kregen een lintje mee tussengestikt)
Werk nu de volledige zoom en top af met biais.
Stokken insteken en strak bijeenbinden met een touw.

Leun achterover en geniet van de pretlichtjes in de ogen van je kroost!

:)







Om een opening te creëeren knipte ik één pand in drie stukken.
De ' deurflappen' kregen een biais-biezeke
( waar ik langs de binnenzijde een touwtje tussen tussen de biais stikte)
....de drie aparte stukken werden terug aan elkaar gezet 
door ze tussen twee stukken biais te stikken.







Er werden wat kerstboomlichtjes in de punt van de tipi gehangen...
.....supergezellig wanneer de andere lichten uitgedaan worden
:)











Stof IKEA (€3,00/meter)
Stokken...BRICO 
Biais....Veritas

50 opmerkingen:

  1. Super!
    Maar enkele vraagjes:
    Stik de onderzijde van elke reep met de goede kant opeen en stik zo'n driehoekske
    (...om een afgeronde vorm te krijgen voor de stok) plooi terug . heb je daar een foto van, ik snap dit niet zo goed, kan het me visueel niet voorstellen
    Knip één driehoek in drie stukken en werk deze af/stik terug aan elkaar zoals beschreven onder foto1 --- moet je dan eenmaal dwars doorknippen en dan het onderste stuk nog eens in de lengte?
    De stok-tunnels aan weerszijden van de opening kregen een lintje mee tussengestikt --- ook hier foto? waarom was dit lintje?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. .....nog extra uitleg nodig, of is de uitleg die ik je via FB gaf voldoende?
      :)

      Verwijderen
  2. Super! Ik wil er hier ook één, en liefst in dezelfde stof :-) Zo mooi en lijkt me redelijk snel in mekaar te zitten. Ik had graag dezelfde foto's als Marleen, want ook hier moeite met visualiseren. Hoe lang zijn de stokken die je gebruikte? Specifieke soort? Passeer je toevallig binnenkort nog eens bij Ikea ;-)? (Oké, die laatste vraag, is er misschien een beetje over...) An x

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zat op zo'n 4 uurtjes in elkaar.
      De stokken die ik gebruikte zijn 2.4 meter lang en 2.7cm diameter.....maar elke lange en stevige stok moet volstaan.
      En toevallig ga ik morgen naar IKEA ....;)

      Verwijderen
    2. Hilarisch :) Maar ik kan An geen ongelijk geven! Prachtig project alweer Debora!

      Verwijderen
    3. Fototutorial onder het FB-bericht op naaien voor vriendinnen

      Verwijderen
    4. Soms zijn die onbeschofte vragen, net de goeie ;-) X

      Verwijderen
    5. Hoe hoog is jouw tent ? Ik zou er een willen maken waarin een volwassene ken rechtstaan voor in de tuin/zwembad als omkleedruimte

      Verwijderen
    6. helaas kan ik het facebookbericht niet meer vinden :( maar dat met dat driehoekje begrijp ik ook niet helemaal... wilt u me helpen?

      Verwijderen
  3. Fantastisch! Daar gaan ze nog veel plezier aan beleven. :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Supertof! Daar zullen ze zeker van genieten.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Tof gemaakt zeg!Ze gaan er veel plezier in hebben.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Echt één van de mooiste die ik al zag ! Zo gezellig met die lichtjes

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Leuke Tipi! De mannen gaan daar veel plezier aan beleven!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Super leuk. Ik heb er afgelopen zomer eentje gemaakt en die heeft al super dienst gedaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Super tof! En nog stijlvol ook, met die leuke stof :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Prachtig! Moet ik zeker onthouden voor binnen een paar jaar! :-)
    http://pi-tous.blogspot.be

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Superleuk! Ook hier gaat dat een succes worden! Niet meer voor pakjesavond vrees ik, maar een werkje voor de kerstvakantie. Alleen dat eerste deel... ook ik kan mij dat niet visualisen! Zou je mij ook de extra uitleg kunnen geven?

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Vanavond gaat (moet) het gebeuren... de stof is in huis, de stokken ook (nog eens merci hé) dus dat komt in orde. Ik had van de week dezelfde stof in mijn handen, heb ik even spijt dat ik die niet gekocht heb als ik dit prachtige exemplaar zie - <3!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Super tof!! Ik heb dezelfde stof samen met een zelfde kleur paspel gebruikt voor kussenhoezen :) Tof stofje!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Da's een supergezellige ! Denk dat ik eens een kleinere versie ga maken voor de katten ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  15. super voor de kids en toch passend in het interieur! Heel leuk!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Ik maakte er ook eens een volgens de werkwijze van Zilverblauw, met 5 stokken. Maar uiteindelijk ben ik daar niet zo content van. Die is te groot (grondvlak). En de afwerking is ook niet je van het.
    Die van u is super!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Wauw! Echt prachtig!
    Dit staat al zo lang op mijn lijstje om eens te maken. Eigenlijk was het plan tegen kerst eentje in elkaar te steken.
    Ik ging effen stof van Ikea bestempelen, maar nu ik deze zie!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Hoeveel meter stof heb je hiervoor nodig?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Met 7 meter kom je echt wel toe.....4x de hoogte van je tent eigenlijk....

      Verwijderen
  19. Staat hij echt heel goed stevig? Ik maakte er een paar maanden terug 1 die verkeerd uitpakte qua breedte/hoogte verhouding. Met gevolg een 'zwalkende wigwam', niet handig met 3 mannetjes in huis ;-)
    Ik gooide mijn versie in de vuilnisbak, maar wil er toch echt nog een maken...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De tipi is nog niet omgevallen....dus ik vermoed dat ze stevig genoeg staat...:)
      Om eventueel zwalken te voorkomen zou je touwtjes onderaan de stoktunnels kunnen vastsstikken . Je kan dan de stokken onderling nog eens verbinden met elkaar....

      Verwijderen
  20. Zalig die tipi... Leuk idee om eens kado te doen!

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Mmmm, ik heb geen FB... Jammer
    Zou ook wel zo'n mooie tent willen om in weg te dromen!

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Wow, hoe chic! Bedankt voor de uitleg, moet ik ook eens proberen...

    BeantwoordenVerwijderen
  23. tof eh! Hier is er ook al veel gebruik van gemaakt :)

    BeantwoordenVerwijderen
  24. zalige tent, dus stond ik vandaag in ikea, ik heb beslist dat de tante dit jaar een tent geeft.

    Wat bedoel je met de stompe punt, want het lijkt me een driehoek met scherpe hoeken op te leveren als je basis 106 en hoogte 170 gebruikt?

    BeantwoordenVerwijderen
  25. merci, daar moeten die stokken natuurlijk

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Prachtig! Helemaal fan van de stof en de combinatie met het blauw. Zo een mooi blauw ook! Denk dat ik van de combinatie een dekentje ga maken :-) Bedankt voor de inspiratie!

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Supertof!
    Wat een creativiteit.
    Knap gedaan!

    Vele creatieve groetjes,
    Het Veritas-team

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Bedankt voor de super tutorial. Ik heb hem gevolgd en het is geslaagd. maar ik sukkel nog een beetje om ze mooi strak te zetten. Tips? Bedankt

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Beste, ik sta op het punt om te starten aande tipi. Heb alle materiaal in huis gehaald, maar vraag me af welke stokken je juist gebruikte? Ik heb er in de brico gevonden, maar die zijn ongeveer 10 euro per stuk. Kan dat? Iemand eventueel tips voor een goedkoper alternatief? Groetjes Katrien

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De stokken waren niet goedkoop, dat weet ik nog wel........maar een vriendin gebruikte gewone Bamboe-stokken en dat werkte ook en is veel goedkoper 😊

      Verwijderen
    2. Super! Bedankt voor je reactie! Ik ga eraan beginnen :)

      Verwijderen
    3. de tipi zit in elkaar ;) en hij staat recht, maar heb toch wat problemen om hem mooi recht te zetten en op te spannen! Is er iets waar jij rekening mee hebt gehouden bij het binden van de stokken? Heb jij dit gedaan terwijl hij recht stond of terwijl hij nog op de grond lag. Die van jou staat mooi strak en de mijne (nog) niet :) Alvast bedankt voor de super uitleg!

      Verwijderen
  30. Beste, zoooo mooi! M'n metekindje wil er ook zoeen. Kan ik die foto's ook krijgen aub? Of de link er naartoe? Grtjs

    BeantwoordenVerwijderen
  31. heb je hier foto's van? ik snap niet goed wat hier mee bedoeld word.

    Stik de onderzijde van elke reep met de goede kant opeen en stik zo'n driehoekske
    (...om een afgeronde vorm te krijgen voor de stok) plooi terug .

    BeantwoordenVerwijderen